Brud på arbejdssikkerhed - driftsenheden
Actioncard
Målet med indsatsen
At forhindre og minimere truende og voldelig adfærd.
Hvem er de udsatte, som indsatsen retter sig imod?
Indsatsen retter sig mod den truende/voldelige person og ansatte, der udsættes for trusler og vold, samt deres kolleger.
Handlinger
Forsøg at undgå alvorlig konflikt ved at nedtrappe
LEAP:
- Lyt (hvad drejer det sig om)
- Empati (ja, det kan jeg godt forstå…)
- Acceptér/beklag (undskyld, det beklager jeg)
- Præsenter nye muligheder (hvad kan vi gøre i stedet)
Ved optræk til vold:
- Stop op, brug neutralt kropssprog og roligt stemmeleje.
- Skab afstand.
- Kald eventuelt på en kollega.
Hvis situationen eskalerer:
- Bring dig selv og andre i sikkerhed.
- Forudsat at ingen andre er i fare, bring dig selv i sikkerhed.
- Forlad stedet.
Undsæt din kollega
- Du er som kollega forpligtet til at komme til undsætning, hvis en gæst eller borger optræder truende eller voldeligt. Du skal komme til undsætning og om muligt undgå at optrappe konflikten.
- Ved truende situation. Afbryd med nødløgn, for eksempel besked om, at den truede medarbejder skal møde sin direktør med det samme.
Efter en voldelig eller truende episode
- Straks efter hændelsen orienteres leder og AMR mundtligt.
- Hvis forseelsen skønnes at ligge inden for straffeloven, anmeldes hændelsen samme dag og senest 72 timer efter episoden til politiet. Skal foruretter have polititilhold, skal det fremgå af politianmeldelsen.
- Leder orienterer det samlede personale om hændelsen.
- Nærmeste leder er opmærksom på, om en eller flere medarbejdere har brug for krisehjælp.
- Anmeld til Arbejdsskadestyrelsen inden ni dage efter hændelsen.
Undgå gentagelse
- En politianmeldelse kan have en præventiv effekt.
- Overvej, om man kan lære af hændelsen, også hvordan man undgår gentagelser.
- En truende eller voldelig person kan få skriftligt fremmødeforbud.
- Er der udstedt polititilhold, kontakt straks politiet, hvis pågældende møder op. Ekspederes person, bortfalder polititilholdet. Pågældende må kun ekspederes skriftligt eller telefonisk.