Mediehåndtering
Actioncard Alvorlige fejl bør rettes, inden de havner i medierne. Ved dårlig medieomtale fortsætter du med at udføre dit arbejde, og du holder dig til sikker viden.
Målet med indsatsen
- Værne om arbejdspladsens og kommunens omdømme
- Sikre arbejdsro
Hvem er de udsatte, som indsatsen retter sig imod?
Indsatsen retter sig mod ansatte i Rebild Kommune.
Handlinger
I prioriteret rækkefølge
Før en sag ender i medierne
- Er du vidende om alvorlige fejl, potentielle problemer og kriser på din arbejdsplads, bør du informere din nærmeste leder.
- Hvis denne ignorerer henvendelsen, kan du bringe sagen videre til din leders leder, AMR eller TR.
Ved dårlig medieomtale
-
Du fortsætter med at udføre dit arbejde.
-
Hold dig til sikker viden:
-
Du snakker med dine kolleger, og I skelner mellem rygter og kendsgerninger.
-
Når din leder orienterer medarbejderne om sagen, må du gerne spørge, hvis der er noget, du er usikker på.
-
-
Støt din kollega, hvis vedkommende er påvirket af situationen.
-
Du har ret til at udtale dig til pressen, når blot du ikke bryder din tavshedspligt. Du har naturligvis også ret til at undlade at udtale dig.
Hvem afmelder indsatsen?
-
Der kommer sjældent en egentlig afmelding af denne slags hændelser.
Gør vi selv
-
Vi er opmærksomme over for alvorlige fejl, potentielle problemer og kriser.
-
Hvis vi selv kan fikse det, gør vi det.
-
Det, vi ikke selv kan fikse, orienterer vi nærmeste leder, leders leder, AMR eller TR om.
-
Vi fortsætter med at udføre vores arbejde.
-
Vi holder os til sikker viden.
-
Vi støtter hinanden.