Mobning, chikane og overgreb (medarbejder) - daginstitutioner

Indsatsplan

Hvem slår alarm?

Den, der får kendskab til/udsættes for hændelsen

Hvem alarmeres?

Nærmeste leder/tillidsrepræsentant

Hvad er kommandovejen?

Det er nærmeste leders ansvar at kontakte evt. andre fagpersoner.

Hvad er målet med indsatsen?

At sikre godt psykisk arbejdsmiljø.

Handlinger

Hvis du bliver udsat for mobning, chikane, overgreb fra
- Kolleger
- Forældre
- Børn
- Gennem mails eller sociale medier mv.

● Kontakt din leder og/eller din tillidsrepræsentant
● Udvis diskretion både overfor ofrene og de formodede mobbere. Drag ikke forhastede slutninger
● gør det klart, at mobning og chikane er en uacceptabel adfærd, som må ophøre med det samme.
● Inddrag alle parter - herunder eventuelle vidner. Det er vigtigt at foretage en upartisk undersøgelse. Alle involverede må føle, at deres version af historien bliver hørt og taget alvorligt. Det er kun naturligt, at der er forskellige opfattelser af en sag eller en konflikt
● Søg enkle og praktiske løsninger. Gode løsninger er bedre end absolutte sandheder om konflikten og dens årsag mobbere. Nogle mennesker kan føle sig systematisk udsat for andres krænkende handlinger over lang tid, uden at der nødvendigvis er nogen, som med viden og vilje er ude på at plage vedkommende.
● Tag hånd om medarbejdere, som uretmæssigt anklages for at mobbe. Også de kan have brug for en særlig indsats for at genetablere forholdet til kollegerne. Der kan fx være behov for offensivt at imødegå rygter om mobning
● Gør det til et fælles problem på arbejdspladsen, at der forekommer mobning, men undlad at bringe den konkrete sag i fokus.
● OBS - såfremt mobning/chikanen er fra børn, underrettes forældre ALTID.

Monsido - statistik