Akut opståede ulykker og dødsfald - daginstitutioner

Indsatsplan.

Hvem slår alarm?

Første personale på ulykkesstedet.

Hvem alarmeres?

Der ringes 1-1-2.

Hvad er kommandovejen?

Nærmeste leder kontaktes. Leder kontakter de pårørende og forvaltningen.

Hvad er målet med indsatsen?

● At standse ulykken og minimere skaden.
● At drage omsorg for de involverede børn og/eller medarbejdere og pårørende.

Handlinger

Husk altid at medbringe opladt mobiltelefon på ture ud af huset. Medbring liste på de medbragte børn.

Fordel arbejdsopgaver:

1. Ring 1-1-2
2. 1 person yder førstehjælp til den tilskadekomne.
3. De resterende voksne på ulykkesstedet tager sig af børnene/de andre børn – væk fra ulykkesstedet.
4. Tilkald yderligere hjælp fra kollegaer/ institutionen.
5. Der er altid en ansat, der tager med kollegaen/barnet i evt. ambulance.
6. Dagtilbudsleder– daglig leder – fast personale (i nævnte rækkefølge) ringer til de pårørende, og giver følgende beskeder:
    a. Kort fortælle hvad der er sket
    b. Hvor barnet/ medarbejderen befinder sig/ er på vej hen.
    c. Hvem der er hos barnet/ medarbejderen.
    d. Hvor de pårørende skal køre hen.
7. Dagtilbudslederen skal ringe til forvaltningen og indberette. Hvis dagtilbudslederen ikke er i institutionen skal denne underrettes hurtigst muligt.
8. Dagtilbudsleder aftaler, hvordan resten af dagen skal forløbe i forhold til de involverede medarbejdere.
9. Ved alvorlige hændelser ringer dagtilbudsleder til den ansattes kontaktperson og og informerer om hændelsen, og at den ansatte har været involveret i denne hændelse.
10. Dagtilbudsleder sikrer, at der er en til at tage sig af personalet, når de kommer hjem til eget hjem.
11. Ved brug for hjælp efter personalet er kommet hjem ringes der til dagtilbudsleder, som kan henvise til akut professionel krisehjælp.

Dagen efter:

1. Alle børn samles og snakker oplevelsen igennem. De børn, der har overværet ulykken, kan fortælle, og de andre kan stille spørgsmål.
2. Der udformes et brev af dagtilbudsleder eller daglig leder til alle forældre, som afleveres personligt til hver enkelt forældre – hvor der fortælles, hvad der er sket, og hvordan ulykken er tacklet.
3. Personalemøde, hvor alle skal medarbejdere skal deltage. Følgende punkter gennemgås:
    a. Tale hændelsen igennem, hvad er der sket?
    b. Fordele arbejdsopgaver, hvem tager sig af hvilke børn de kommende dage.
    c. Drøfte - hvad der skal fortælles til børnene, og hvordan resten af dagen skal forløbe.
    d. Hvornår og hvem tager kontakt til de pårørende og følger op på den tilskadekomnes tilstand.

Hvis barnet/medarbejderen er død:

1. Der deltager min. 1 personale i begravelsen/ bisættelsen. Der medbringes blomster.
2. I tiden efter dødsfaldet iværksættes aktiviteter til minde om den afdøde f.eks.:
    a. lave tegninger/ breve til afdøde og pårørende
    b. skabe rum til at tale om afdøde, fortælle historier om afdøde.
    c. tale ulykken igennem igen
    d. Kirkegårdsbesøg

Pressen henvises til forvaltningen. Der gives ikke oplysninger til ikke-identificerede telefonopkald eller personlige henvendelser.

Hvem har ansvaret for, at opgaven bliver løst?

Det involverede personale, daglig leder, dagtilbudsleder.

Monsido - statistik